Keresőmarketing a harmincadik Utazás kiállításon

Az Utazás 2007 kiállítás adott otthont az első magyarországi Google Egyetem előadássorának. A rendezvény célja volt, hogy az utazás világán keresztül vezesse be a hallgatóságot az online reklámpiac korszerű megoldásaiba. A prezentációkkal megcélzott közönség nem az online marketing szakterületéről érkezők voltak, hanem azok az cégek – és valójában mindenki –, akik számára a hagyományos média felületekkel szemben vállalkozásuk számára az AdWords program költséghatékony reklámcsatorna több potenciális vásárló megnyeréséhez.

A Google standja az Utazás 2007 kiállításon

Peresztegi Zoltán Miért online? nyítányával indult a konferencia, amelyet Michael Lorenc, a Google Lengyelország képviseletében az online marketing és a közép–európai utazási szektor kapcsolatának áttekintését nyújtó előadása követett. Az ő tolmácsolásában hangzott el először a ROPO (Research Online Purchase Offline) kifejezés, amely hazánkban a – mintegy három millió – internet-használó fogyasztói magatartását jellemzi; a kínálat bogarászásához előnyben részesítjük a világhálót, de a konkrét termék vagy szolgáltatás vásárlásra már az offline térben kerítünk sort. Lorenc egyszerű képlettel levezette, hogy az eladás kulcsa a minél jobb konverzió, a sikerességünk pedig mindezen túl nem múlik máson, mint hogy treat Google as a distribution system. Ha pedig a Google-t így, akkor az ügynök táskája pedig nem más, mint az AdWords, amelyet Hegyi Péter, a dublini székhelyű AdWords koordinátor mutatott be, elsőként tartalmilag, majd A hatékony keresőmarketing jelenlét titkai előadásában végigvezette a hallgatóságot egy konkrét reklámkampány installációján. A két felvonást a HunVentor Kft. esettanulmánya tarkította, amely intermezzo alkalmával hangzottak el első ízben pontatlanságok a konferencián, miszerint a fizetett hivatkozások sorrendje teljesen heptikus – hogy mennyire nem így, ld. hirdetés pozíció preferencia – továbbá állítólagosan a Google bizonyos márkanevekre nem enged hirdetéseket futtatni, amely tökéletesen megállja a helyét, azonban a példaként említett last minute kereső kifejezés nem tartozik ezek közé – legalábbis a gyakorlat és a Google ellene beszél.

A Google többek között azokból a dollárcentekből építette fel a várát, amelyek a jó helyen és jó időben vízre bocsátott hirdetési rendszerén keresztül befolytak hozzá, így érthető, hogy egy olyan, számára új piacon, mint Magyarország, elsőként az AdWords és – Baloghy Réka által prezentált – AdSense rendszerét igyekszik minél szélesebb kör felé terjeszteni, továbbá talán ez az a pont, ahol a legkönnyebb megfogni a még hagyományos médiában utazókat, akik még nem ismerték fel az online marketingben rejlő lehetőségeket, és könnyebben megemésztik ezt a szisztémát, mintha valaki éhgyomorra holmi organikus találati listáról kezdene el velük diskurálni keresőmarketing kapcsán.

Csendélet Google mappával és Google tollakkal

A Google Egyetem szakmailag – noha a rendezvényt záró Q&A kisebb workshop jelleget öltött – számomra nem nyújtott értékelhető információt, de valójában nem is ez volt a célja. Örvendek, hogy jelen van hazánkban a Google – még ha fizikailag csak egy fő képviseletében is. Ami miatt a szerzett tapasztalatokon túl hasznosnak ítélem az Egyetemet az az, hogy Stekkelpak Zoltán AdWords szakértő helyszíni „terepgyakorlata” közben (a keyword insertion-ről keresett szócikket a Learning Centerben) erősített meg abban, hogy a gyors tempóban zajló felület lokalizációk ellenére a Google eszközök teljes körű funkcionalitásához mindig US angol nyelven használjuk azokat, legyen akár az egy egyszerű tudásbázis is.

Utóírat: Sasvári József hiányolta, hogy a Mapsben még nem lehet keresni, én pedig jelentem, hogy a legfrissebb információk szerint hamarosan lehet. Hogy ez mikor esedékes, arra Peresztegi a konferencia végére már–már szállóigévé lett mondatával tudok felelni csak: ”egyelőre felmérjük a piacot, bővebb információt nem tudok most mondani„. Bíztató azonban, hogy amint kereshetővé lesz a Maps, következő projektként megjelennek a Local Ads, majd Business Ads lehetőségek is, mondta el Stekkelpak.